رایزنی سفیر ایران با وزیر کشور عربستان درباره حج شهادت ۲ رزمنده دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان (۶ خرداد ۱۴۰۳) وحیدی درگذشت مادر گرامی «سید حسن نصرالله» را تسلیت گفت شلیک بیش از ۶۰ راکت از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه در پی درگذشت والده دبیرکل حزب‌الله لبنان درخواست نمایندگان مشهد از سعید جلیلی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری حمله موشکی گسترده از لبنان به الجلیل و جولان اشغالی سه نفر در جریان چاقوکشی شهر لیون فرانسه زخمی شدند جدیدترین موضع گیری پادشاه اردن درباره غزه آمار شهدای حزب‌الله در راه قدس به ۳۱۶ نفر رسید (۶ خرداد ۱۴۰۳) حملات پیاپی حزب‌الله لبنان به مواضع و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی یک شهید و ۳ زخمی در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۶ خرداد ۱۴۰۳) علی لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ می‌شود؟ ماکرون درباره مرگ اروپا هشدار داد حجت الاسلام اژه‌ای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ می‌شود؟ واکنش مرکز رسانه قوه قضاییه به برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در خصوص احتمال کاندیداتوری اژه‌ای جنایت هولناک جدید رژیم صهیونیستی در شمال غزه (۶ خرداد ۱۴۰۳) بشار اسد به سیدحسن نصرالله تسلیت گفت جلسه کابینه جنگی اسرائیل در پی حمله موشکی مقاومت به تل‌آویو عربستان سفیر خود در دمشق را تعیین کرد
سرخط خبرها

استیضاح «روحانی» چگونه از دستورکار خارج شد؟

  • کد خبر: ۴۷۵۰۹
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
استیضاح «روحانی» چگونه از دستورکار خارج شد؟
با وجود پافشاری برخی دلواپسان بر استیضاح رئیس‌جمهور، این طرح، سرانجام به بایگانی خانه ملت فرستاده شد
آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم، سخت‌ترین روز‌های مدیریتی دولت حسن روحانی است. فشار‌های بین‌المللی آمریکا از یک‌سو و جولان کرونا از سوی دیگر، کار را بر مسئولان اجرایی سخت کرده است. تغییر ترکیب مجلس و قدرت‌گرفتن مخالفان روحانی در خانه ملت هم به‌شکل ملموسی بر همکاری مجلس با دولت تأثیر گذاشته است. مخالفان دولت هم که به انتخابات پیش رو به چشم رقابت سیاسی برای قدرت‌یابی یکدست‌سازی نگاه می‌کنند از سوی دیگر، بی‌امان به مسئولان دستگاه اجرایی و شخص رئیس‌جمهور می‌تازند.
 
این روز‌ها دسته‌ای از نمایندگان پس از آغاز به کار مجلس به‌دنبال تعطیلات دو‌هفته‌ای، طرحی را برای استیضاح رئیس‌جمهور در دستور کار قرار داده‌اند. خبر‌های تلاش برخی نمایندگان نزدیک به «جبهه پایداری» برای جمع‌کردن امضا با انگیزه استیضاح روحانی درحالی انتشار یافته است که رهبری ۲۲ تیرماه امسال در جریان دیدار ویدئوکنفرانسی با نمایندگان مجلس یازدهم، به‌صراحت از ادامه کار دولت تا پایان زمان مسئولیت حمایت کرده‌اند. از سوی دیگر، شنیده‌ها حاکی از اعلان مخالفت رئیس مجلس و بسیاری از نمایندگان با چنین اقداماتی است.

در‌این‌باره نماینده خمین در مجلس از جمع‌آوری امضا برای طرح استیضاح روحانی با ۲۰‌محور خبر داد. علیرضا نظری در رشته‌توئیت‌هایی ۱۲محور از ۲۰محور مورد‌ادعای خود در استیضاح حسن روحانی را منتشر کرده است. نظری نخستین بند از محور‌های استیضاح روحانی را «کم‌کاری، ضعف، سستی، ناتوانی و بی‌کفایتی در اداره قوه مجریه به‌شکلی که آثار آن در آشفتگی، به‌هم‌ریختگی و نابسامانی امور کشور برای ملت شریف ایران مشهود و ملموس است» ذکر کرده است.
پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس دهم نیز گفته کار مجلس یازدهم به نزاع با رئیس جمهور تقلیل پیدا کرده است.


اختلاف اصولگرایان بر سر استیضاح روحانی

هم‌زمان با تلاش پایداری‌ها و برخی از یاران محمود احمدی‌نژاد برای پیشبرد طرح استیضاح روحانی در مجلس یازدهم، اصولگرایان مخالف این اقدام تلاش می‌کنند این طرح را از دستور‌کار خارج کنند. علی‌اصغر عنابستانی، نماینده اصولگرای سبزوار در مجلس که مخالف استیضاح روحانی است به انصاف‌نیوز گفته است: با استیضاح رئیس‌جمهور با وجود مشکلات امروز مخالف هستم؛ زیرا با این کار و حتی در‌صورت تصویب آن، ۸‌ماه خلأ دولت خواهیم داشت. همچنین محمدحسن آصفری، کسی که طرح استیضاح رئیس‌جمهور را امضا کرده است، به این خبرگزاری گفته هر زمان مجلس ببیند آقای روحانی در شرایط استیضاح است، این کار را انجام می‌دهد و اولویت فعلی ما فقط سوال از ایشان است، نه استیضاح او.
 
در همین راستا مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس یازدهم، با انتشار نامه رهبری در سال‌۸۳ به حداد عادل، رئیس مجلس هشتم، از مخالفت رهبری با استیضاح وزرا و رئیس‌جمهور در ماه‌های پایانی فعالیت دولت‌ها سخن به میان آورده است. رهبر معظم انقلاب در این نامه، استیضاح وزرا و رئیس‌جمهور را دارای خطرات فراوان برای ایران توصیف کرده‌اند.

از طرف دیگر، درحالی‌که به نظر می‌رسد چهره‌هایی مانند جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن، یا مجتبی ذوالنوری، از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری و طیف دلواپس، بر این طرح پافشاری می‌کنند، رسانه‌های اصولگرا مانند فارس، در رد این طرح می‌نویسند و سراغ نمایندگان مخالف می‌روند و نظرات آن‌ها را برجسته می‌کنند تا ترمز آن اقلیت را بخوابانند.


استیضاح منتفی شد

در‌نهایت یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس، آب پاکی را روی دست ارائه‌کنندگان چنین طرحی ریخت و گفت: اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا دو وزیر دیگر از دولت را استیضاح کند، دولت مستقر سقوط خواهد کرد. احمد امیرآبادی‌فراهانی در برنامه تهران‌۲۰ که از شبکه پنجم سیما پخش شد، گفت: مجلس با مصلحت‌اندیشی به دولت کمک می‌کند تا به‌راحتی به خرداد سال آینده یعنی پایان مهلت قانونی خود برسد. وی افزود: حقیقت این است که اگر الان استیضاح رئیس‌جمهور را در مجلس شروع کنیم، روند آن در حدود دوماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس‌جمهور به مدت سه‌ماه رئیس دولت می‌شود و بعد هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->